Op initiatief van MEO (Media en ondersteuning) sloeg het bedrijf de handen ineen met Rabo Foundation en de gemeente Haarlem. Het doel: in drie jaar tijd minimaal 24 mensen van hun bijstandsuitkering afhelpen en aan het werk krijgen. De gemeente vroeg Pasmatch om kandidaten te selecteren. Het startschot werd op 1 maart 2020 gegeven. Hoe gaat het nu?

Meetbare resultaten
Romy Hamelink (MEO) en Marion Dewaide (Pasmatch) zijn de enthousiaste trekkers van het project. Waarom dit initiatief? “MEO is van oorsprong een leerwerkbedrijf, dat mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt een kans biedt. In het begin vooral jongeren in mediadiensten. Maar door het aanbieden van backoffice-diensten (leden/donateursadministratie, secretariële ondersteuning, digitaal kantoor, financiële administratie) kunnen wij veel meer mensen werkervaring geven.” Dit project sluit goed aan bij wat MEO al doet, vindt Romy. “Daarbij komt dat het voor de gemeente meetbaar wordt wat het oplevert, wanneer iemand uit de bijstand wordt geholpen. In Nederland is het sluiten van een SIB (Social Impact Bond), zoals dit is, nog vrij nieuw.”

Een achterstand tot de arbeidsmarkt kan verschillende redenen hebben. Marion: “Jongeren die hun opleiding niet afmaken, iemand die chronisch ziek wordt en niet in zijn of haar huidige functie kan blijven of mensen in de bijstand. Als je lange tijd niet werkt dan moet je er echt weer in komen.”

Steuntje in de rug
Marion Dewaide van Pasmatch werkte al eerder samen met MEO en kent het bedrijf. “Een onderdeel van mijn werk is het selecteren van geschikte kandidaten uit eigen bestand voor de openstaande functies. Onze focus ligt op werkzoekenden, die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Zij hebben onze hulp nodig om bij bedrijven binnen te komen.” Als er na een kennismaking een klik is, begint de werknemer met een inwerktraject op de backoffice van MEO. Gedurende enkele maanden bouwen ze in een rustig tempo het aantal uren op. “Dat is nodig, omdat ze zo lang uit het werkritme zijn. Tijdens de inwerkperiode krijgen we een indruk van het werkniveau én waar ontwikkelpunten liggen om naartoe te werken voor een baan. Als iemand voldoet aan de functie, dan krijgt hij/zij een contract aangeboden van ten minste 7 maanden.”

MEO voert backoffice-werkzaamheden uit voor verschillende klanten, waardoor het mogelijk is om meerdere mensen in te zetten voor dezelfde functie. “Elke klant heeft weer zijn eigen wensen, zoals het afsluiten van lidmaatschappen, het inplannen van afspraken of andere administratieve werkzaamheden.”

Acht werkzoekenden
De onderlinge samenwerking bevalt goed en ze kijken terug op een goed jaar, ondanks Corona. Romy: “Binnen MEO moesten we eerst zorgen dat het team goed bleef doordraaien. Daarna konden pas weer nieuwe mensen laten instromen. Dat lukte van de zomer en hoewel we later van start zijn gegaan, lopen we op schema. Er zijn 8 werkzoekenden aan het werk.”

Vaste arbeidscoach
Romy vindt de communicatie met Pasmatch erg prettig. “Marion weet inmiddels wie wij zoeken, wat de kans van slagen verhoogt. ​Voordat kandidaten bij ons starten, worden ze door een vaste arbeidscoach van Pasmatch goed begeleid. Als het nodig is, zetten ze de begeleiding door tijdens het traject, zodat er goed aan de eigen doelen gewerkt kan worden.”

Drempel
Wat is de achtergrond van de deelnemers? “Ze zijn om hele verschillende redenen in de bijstand gekomen. Bijvoorbeeld omdat ze veel mantelzorg doen, alleenstaande moeder zijn geworden of pech hebben met solliciteren. Hoe langer je thuis zit, hoe groter de drempel om weer aan de slag te gaan. Werkgevers houden niet van een gat in een cv en kiezen bewust niet voor de kandidaat, die daardoor in een vicieuze cirkel belandt.”

Perspectief
De werkervaringstrajecten op de backoffice bij MEO doorbreken de cirkel en geven weer perspectief. Wat alle kandidaten gemeen hebben is dat ze ontzettend gemotiveerd zijn. Zoals Ruud van Zorge (54 jaar). Na lang bij KPN gewerkt te hebben, werd hij 8 jaar geleden boventallig verklaard en verloor zijn baan. “Toen mijn vaders gezondheid achteruitging, ben ik nog een tijdje mantelzorger geweest. Ook werkte ik als postbode, maar daarna lukte het niet meer om een andere baan te vinden. Op 13 juli 2020 ben ik bij MEO begonnen als postmedewerker en dat bevalt mij prima.”

Bakfiets
Ruud is blij dat hij uit de uitkeringssituatie is. Bij MEO in Haarlem runt hij op de backoffice zijn ‘eigen’ postafdeling. “Voor onze klanten verpak en verstuur ik, onder meer, bestelde boekjes en folders. Ik werk 4 dagen van 8 uur. Aan het eind van de dag stap ik op de volgeladen bakfiets en breng de post naar de PostNL-locatie. Fietsen met een bakfiets was in het begin even wennen, je moet goed je evenwicht bewaren.” Hij vindt het heerlijk om weer iets te doen te hebben en collega’s te hebben. “Blijkbaar bevalt het MEO ook goed, want na de 4 maanden inwerkperiode, heb ik een contract voor een jaar gekregen. Dat loopt tot 13 november 2021. Het zou een tegenvaller zijn als ik niet mag blijven.”

Doorstromen
Marion geeft aan dat Pasmatch en MEO er alles aan zullen doen, om Ruud en de andere kandidaten aan het werk te houden. “Er kunnen geen beloftes worden gedaan, maar de werkervaringstrajecten zijn wel bedoeld om werkzoekenden door te laten stromen naar werk.” Hoe ziet de toekomst van het project eruit? Beide dames zijn het er volmondig over eens. “Positief, we gaan de komende tijd met dezelfde energie verder. Alles verloopt naar wens, zelfs in coronatijd lukt het om mensen te plaatsen. Dat geeft goede moed voor de komende twee jaar, die het project nog duurt.”

Foto: links Marion (Pasmatch), midden collega van Romy (MEO) en rechts Ruud (MEO).

Tekst: Mariëtte Peperkamp